måndag 14 oktober 2013

Semesterseglingen forts. Mot Kökar

Dag fyra blev en liggedag i Mariehamn. Vi besökte båtbutiken och hörde oss för om en ny motor till vår autopilot. Butiken hade en likadan autopilot liggande på hyllan, men dom ville absolut inte dela på den för att sälja motorn åt oss.  Vi får fortsätta styra för hand. Vädret var fint och jag hann med en liten joggingtur på morgonen.

Dag fem,den 17/7 seglade vi mot Rödhamn. Det blev en kort tripp med bra segling. Inte så många platser kvar vid bryggan men vi lyckades få in alla fyra båtarna. På kvällen blev det buffemiddag på klippan och Irisch coffee  som avslutning.

Dagen därpå släppte vi tamparna i ottan och tog kurs mot Karlby på Kökar. En ny hamn på kökar, för oss som tidigare varit till både Hellsö och Sandvik. Vi fick en fin segling med en vind som ökade mot eftermiddagen och vi revade innan vi kom fram till infarten för då blåste det 10-11 m/s. Vi fick bra platser vid restaurangen. Vinden ökade under natten och vred till nordlig. Vi blev kvar i Karlby i två dagar och inväntade att vinden skulle lugna sig. Det blåste mellan 11 och 16 m/s stadigt och skulle fortsätta lika i en vecka.
Vi cyklade runt hela Kökar en dag. Besökte kyrkan och såg ett brudpar. Vi  paus på resturangen på Hellsö. Vi passade på att tvätta och städa. Tredje kvällen hade vi gemensam kräftskiva i våran båt, under kapellet, för då regnade det. Tidigare på dagen hade vi tagit beslut att vända och skippa Helsingfors den här gången. Tiden blir för knapp, semestern är inte så lång och ingen förbättring i väderprognosen. Omegan med Philippe och Johanna ville stanna i Karlby och avvakta. Johanna hade bokat flyg hem från Helsingfors.

På morgonen den 21 juli klockan 6:20 tuffade vi ut från Karlby med tre båtar. Kurs mot Sottunga. NNV-lig vind mellan 7 och 16 m/s motorgång hela vägen. Vi kom till Sottunga vid lunchtid och fick en lugn eftermiddag i hamnen. Väderprognosen visade fortsatt nordliga hårda vindar.