söndag 26 juli 2009

Bakvägen till Åland?

Här ligger Selene vid gästhamnen i Lappo

Skutan vi mötte på väg från Nådendal

Nu är vi på Åland. Första Åländska hamn blev Lappo. Vi fick ta ner den finska och hissa upp den Åländska gästflaggan.

Vi fick en fin tur från Nådendal, mötte även en skuta som var ute och visade upp sig. Vi gick in i en vik på norra Naugo, där la vi ankare för natten. Vi låg inte ensamma, fem andra båtar låg också där och svängde i vinden. På morgnen kom regnet, så vi tog det lugnt. När vi trodde det värsta regnet var över, drog vi upp ankaret för att segla mot Lappo. Vi fick en annorlunda dag. Vind i massor 14 m/s. Regn i massor 70 mm. Dimma som gjorde att vi inte såg något av den vackra skärgården. Sikten när vi angjorde Lappo var max 150 meter. Men....... när vi väl förtöjt för kvällen kom lilla solen fram igen.

Efter Lappo fick vi en fin dag igen. Bra segling i kryssvindar på 9 m/s. Vi fick se lite av den skärgård som vi missat i dimman. Vi seglade till en liten hamn som heter Sottunga. Nu börjar vi få rutiner för vad som ska göras på kvällen och på morgonen innan vi ska iväg. Det har blivit lite kallare än vad det var första veckan, men så länge vi kan sitta ute till 22:00 på kvällen ska vi inte klaga.

Idag har vi kommit till Mariehamn, och har badat bastu och ätit på resturang. I morgon kommer Skepparns bror med särbo, för att segla med oss några dagar.