måndag 28 juli 2014

En vecka i Hudiks gästhamn!!!

Efter två dar hemma, och två nattskift på jobbet och 30 grader varmt bestämde vi oss för att ta båten till Hudiksvall.. Jag tog bilen in till Hudiksvall i samband med ett besök hos kiropraktorn. Lämnade bilen och tog bussen till Snäckmor. Där väntade Jan-Eric med båten startklar. Vi gick med motor in till Hudik och la till på den nya innre bryggan. Efter middagen tog jag bilen till jobbet för att jobba en natt till medan Jan-Eric tog det lugnt och umgicks med båtgrannarna. Dom hade också flytt hemmet och bodde i båten och skulle upp och jobba på fredagmorgon.

På fredag kom det in en motorbåt från Hangö.Han skulle tanka diesel. 1500 liter,så halva tanken på macken gick åt. Vi gjorde plats åt dom på gästbryggan men dom fick ligga på kustbevakningens plats vid kajen.Gästbryggan fylldes snart ändå. Många båtar från Söderhamn kom för att vara med på Hudikalaset. Agnes var huvudartist på fredagen och Ulf Lundell på lördagen.

Vi hade besök av Gunilla och Bertil..Vi tyckte att dom som  bor på Mössön behövde komma in till stan en kväll. Vi tog fram grillen och grillade på stranden. Sedan promenerade vi efter den fina strandpromenaden,ett klart lyft för hamnen. Den innre gästbryggan var också fin. Nu slipper man ligga i skvalpet längst ut och känner sig mera välkommen. Dock var bojarna lite för nära för att det skulle vara perfekt

På måndagmorgon när jag kom från sista nattskiftet, lossade vi förtöjningarna och drog iväg. Fem nätter i Hudiks gästhamn. Hett och fuktigt. Ett bad blev det också men det kändes bara blött och ofräscht.

På väg ut såg vi Tuva på plottern . Dom var på väg ut från Ravelsgrund och tänkte gå till Agön. Vi pratade med dom och bestämde oss för att träffas där. Vi fick en fin segling och rundade Agön där vi mötte Tuva som vände och gick till Storhamn.

Tisdag rundade vi Agön igen. Kryssade först i den ostliga vinden för att sedan få en fin slör på norrsidan. När vi kom till hamnen fick Jan-eric ta bussen in till Hudiksvall och hämta bilen. Nu blir det några dagar hemma.