måndag 17 augusti 2015

Blåbär och kantareller och Fyrens dag.

Vi seglade från Ravel till Agö storhamn. Ulla och jag tog en tur med jollen och letade svamp. Vi hittade rejält med gula kantareller som vi kunde steka och äta till det grillade köttet.Fick även en del med hem. Kul att hitta svamp men rensa är ju ingen höjdare. Det tog mej hela eftermiddagen.

Dagen därpå, fredag alltså, tog jag en längre tur för att plocka blåbär. Efter några timmar och trötta ben ringde jag efter Jan-Eric och han kom över viken och hämtade mej. Det blev en halv hink med fina blåbär som jag la i frysen.
 Tuva for hem till Njutånger.
Den kvällen  grillade vi och åt med Nils och Christina på segelbåten Nala.

På lördag gick vi till fyren redan på förmiddagen. Där blev vi väl mottagna och fick en visning av Bitte Jerling.
 Det är ett fantastiskt fint arbete dom gjort med de gamla husen. Vi besökte också ett av bergrummen som militären haft. På väg tillbaka gick vi till Lotsviken och tittade på den nya hamnen.
 Det vi inte visste var att det var öppet hus och fyrens dag. Senare på eftermiddagen bjöds det på hembakad pizza och vin. Vi var välkomna tillbaka då också. Åtta km tur och retur kändes som tillräckligt för oss den dan. När vi kom tillbaka till Storhamn var det många båtar som anlänt och fler var på väg in .Alla tog en tur till fyren. Många var trötta efter promenaden. Pizzan och vinet tog slut fick vi höra.  Det blev trångt på bryggan den kvällen, då många låg kvar.

Söndag, sista dan på semestern. Nu lämnade vi bryggan och seglade hem för att packa upp och ta hand om huset.